Big Picture Learning en de ondersteuning van oudershuiswerk hulp ouders

 

Een aantal scholen voor voortgezet onderwijs laat zich voor het ontwerp en de praktijk van hun onderwijs inspireren door de (van oorsprong Amerikaanse) Big Picture Learning filosofie. Kern van Big Picture Learning (BPL) is het persoonlijk maken van het onderwijs voor de leerling. BPL onderscheidt zich op verschillende manieren van 'gewoon onderwijs', maar volgens de grondleggers zijn er tien onderscheidende kenmerken of uitgangspunten die samen onderwijs tot BPL maken. Eén daarvan betreft de intensieve betrokkenheid van ouders.

In het kader van het Kortlopend Onderwijsonderzoek 2013 heeft de Vereniging Big Picture Nederland onderzoek aangevraagd om meer inzicht te verkrijgen in de wijze waarop medewerkers van een BPL-school ouders het beste kunnen ondersteunen bij de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen en de verwerving van een diploma van het voortgezet onderwijs en/of startkwalificatie voor de arbeidsmarkt. Dit onderzoeksproject is uitgevoerd door de Radboud Universiteit (die Vreugdenhil Onderzoek en Advies hierbij heeft ingeschakeld) en het SCO Kohnstamm Instituut. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden.