HAVO-project: effecten op motivatie, arbeidsoriëntatie en ondernemerschap

Op het Heerbeeck College te Best staat voorbereiding van leerlingen op de wereld van arbeid en beroep hoog in het vaandel. De school voert in dit kader diverse activiteiten uit, waaronder het HAVO-project. In dit project werken leerlingen in HAVO-4 en -5 aan een bedrijfsopdracht: een concrete opdracht uit het bedrijfsleven of een maatschappelijke instelling. Deze bedrijfsopdracht mondt uit in het schrijven van het profielwerkstuk. Het Heerbeeck College laat dit project in het kader van het kortlopend onderzoek evalueren. Daarbij wordt met name bezien of de leerlingen door dit project meer of anders gemotiveerd raken voor school en concreet voor het profielwerkstuk, of zij door het project meer gericht zijn geraakt op (studie)loopbaanoriëntatie en op welke wijze de ontwikkeling van ondernemersrelevante competenties van leerlingen door dit project worden gestimuleerd. Vreugdenhil Onderzoek en Advies voerde dit onderzoeksproject in opdracht van en in samenwerking met de Radboud Universiteit (dr. Cees Klaassen) uit. Het onderzoeksrapport is hier te downloaden en/of te bestellen.